۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

نقدی بر بیانیه هفدهم میر حسین موسوی


در یک کلام: ناامید کننده! موسوی عزیز، چند درصد امید داری که سران کودتا، حتی یک بند از راهکارهای تو را بپذیرند. چرا به فکر راهکارهای عملی برای ساماندهی نافرمانی مدنی ملی نیستی؟ تو هنوز باور به اصلاح داری؟؟؟
به عنوان یک ایرانی معتقد به اصلاحات آرام، این بیانیه جنابعالی را آب سردی بر روی جنبش ملی سبز می دانم. بعد از وقایع خونبار عاشورا و موج تهمت و تخریب یکسویه علیه مردم معترض، این که حضرتعالی هنوز معتقدید می توان گردانندگان اصلی ماجراهای پس از انتخابات را با نصیحت به راه حق بازگرداند، بی احترامی به خونهای ریخته شده است. اگر نمی توانید رهبری پیشرو باشید لااقل با چنین بیانیه هایی دو دستگی ایجاد نکنید. باور کنید سکوت معنا دار شما خیلی بهتر از صدور چنین بیانیه ای بود. در ادامه نگاهی و نقدی بر راهکارهای شما:

۱- اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه به نوعی که از دولت حمایت‌های غیرمعمول در مقابل کاستی‌ها و ضعف‌هایش نشود و دولت مستقیما پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است. به یقین اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفایت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائیه در چهارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد.
*این به چه معناست؟ اولا مگر ما دولت نا مشروع فعلی را قبول داریم؟ ثانیا این "اعلام مسئولیت پذیری" را چه کسی باید اعلام کند؟ فاعل این جمله چه کسی است؟ انتظار دارید که احمدی در یک شو تلویزیونی ظاهر شود و بگوید از این پس اعلام می کنم که مسئولیت پذیری مستقیم در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه خواهم داشت.
۲- تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخاباتها به نوعی که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد‌. این قانون باید شرکت همه ملت را علیرغم تفاوت در آراء و اندیشه‌ها تضمین کند و جلوی دخالت‌های سلیقه‌ای و جناحی دست اندرکاران نظام را در همه سطوح منتفی سازد . مجالس اولیه انقلاب می‌تواند به عنوان الگویی مورد توجه قرار گیرند.
*این قانون را چه نهادی باید تدوین کند؟ در کجا تصویب شود؟ تصویب چنین قانونی به معنای حذف کلیت تصویب کنندگان آن است. باور دارید اینها برای حذف خودشان قانون به تصویب برسانند؟!
۳- آزادی زندانیان سیاسی و احیاء حیثیت و آبروی آنها. بنده یقین دارم که این اقدام نه به ضعف که به درایت نظام تعبیر خواهد گشت. و نیز آگاهیم که جریان‌های سیاسی منحطی با این راه حل مخالف هستند.
*گیرم چنین اتفاقی بیفتد. تازه برگشته ایم سر خط. قرار باشد از زندان آزاد شوند ولی آنقدر ازشان گروی گرفته باشند که صدایشان در نیاید این چه جور آزادی است؟ ضمنا این "جریان های منحط" که نام بردید کدام ها هستند؟ قرار است به فرض که به قدرت رسیدید باز همان ادبیات انقلابی را از سر بگیرید و جریان ها این بار به جای انقلابی و غیر انقلابی نامیدن مردم، از واژه های منحط و غیر منحط استفاده کنید؟
۴- آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه‌های توقیف شده جزء ضروریات روند بهبود است‌. ترس از آزادی مطبوعات باید از بین برود و تجربیات جهانی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد‌. گسترش کانال‌های ماهواره‌ای و اهمیت یافتن آنها و تاثیرگذاری قاطع این رسانه که بخوبی ناکافی بودن روش‌های قدیمی و محدودیت صدا و سیما را می‌رساند . پارازیت‌ها و محدودیت‌های اینترنتی می‌تواند برای مدت کوتاهی اثرگذار باشد . تنها راه چاره داشتن رسانه هایی متنوع و آگاه و آزاد در داخل کشور است. آیا زمان آن نرسیده است که با اقدامی شجاعانه و ناشی از اعتماد به متفکران و نیروهای خلاق جامعه، نگاه‌ها را از آنسوی مرزها به شکوفایی خلاقیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی داخلی برگردانیم؟
*این بند بیانیه شما به گمانم از روی بیانیه های مجامع حقوق بشری کپی شده است که هر بار پس از توقیف یک نشریه صادر می شوند.
۵- برسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل ها و پایبندی به اصل ۲۷ قانون اساسی. اقدام در این زمینه که می‌تواند با درایت و همکاری همه علاقمندان به کشور صورت گیرد در طول چند ماه می‌تواند فضایی توام با دوستی و محبت ملی را جایگزین در گیری سازمان بسیج و نیروهای امنیتی با مردم و یا درگیری مردم با مردم نماید.
*چه می توان گفت؟! " ...فضایی توام با دوستی و محبت ملی را جایگزین در گیری سازمان بسیج و نیروهای امنیتی با مردم و یا درگیری مردم با مردم نماید..." و بعد هم سالیان سال به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی نماییم و گل بگوییم و ... !

۸ نظر:

  1. ظاهرا حال شما خوب نيست که فقط توقع تند روی و عوامزدگی رو از رهبران داری. مبارزه سياسی مکمل مبارزه خيابانی ست .متاسفانه امثال شما اين مبارزه را با يک بازی اکشن کامپيوتری اشتباه گرفته اند

    پاسخحذف
  2. شما چی حالت خوب است؟ چقدر سطحی نگری در نقد شما وجود داشت. مصدق را دو گروه سرنگون کردند یکی حکومتی ها و دیگری آنها که یک روز درود بر مصدق گفتند و فردایش مرگ بر مصدق و به خیال خودشان از او عبور کردند.
    اگر نیک می اندیشیدی می دانستی که این حکومت مغرور نادان هرگز به این پیشنهادات وقعی نمی گذارد و در نتیجه آتچه باقی می ماند جنبشی مردمی و دانا و عاقل است که یک بار دیگر ثابت کرده است که هدفش برقراری عدالت و آزادی در این ملک ویران است
    موسوی سالمترین و داناترین رهبر برای جنبش مردمی ایران است خالا او به شخصه بیشترین هزیته های فردی را هم داده است حق است که او را بیشتر دریابیم

    پاسخحذف
  3. اگه شعور سیاسی داشتی این حرف ها رو نمیزدی..

    میخواهی به موسوی بگیم تو بیانیه ی بعدی که میده علنا بنویسه مرگ بر خامنه ای؟ مرگ بر بسیجی؟

    اینطوری بهتر نیست به نظرت؟

    پاسخحذف
  4. بحرانی که کنترل ان از دست اقای موسوی خارج شده است اگه خوب فکر کنید جواب مشخصه

    پاسخحذف
  5. آقایون تندرو اشتباه سال 57 رو تکرار نکنید...

    پاسخحذف
  6. 30ساله پیش امروز رو پشبینی کرده بودن ما باور نمی کردیم ما تا اخرش رو شنیدیم ولی باورش مشگله

    پاسخحذف
  7. کاش یا تجربه و سن کافی داشتیم و یا اگه تداشتیم از یزرگان عرصه عمل و سیاست بیشتر استفاده می کردیم. مثلا مصاحبه اخیر مهندس سحابی:
    "حرفم الان این است که قبل از انقلاب در همان جنبش های چریکی تبلیغ این بود که فرد خودش را آماده می‌کند گلوله به سینه‌اش بخورد، شهید شود، اما یک موقع، خودش را آماده می‌کند برای 5 سال – 10 سال تحمل ناملایمات تا در حرکت سیاسی اش از یک حدود عقلایی تجاوز نکند، رعایت اعتدال را بکند، آنها مرتب تهمت و افترا می‌زنند و شما سعی می‌کنید همیشه منطقی و آرام باشید، منطقی جواب بدهید، این هم یک نوع خویشتن داری و ایثار و فداکاری است. همیشه فداکاری این نیست که انسان سینه‌اش را سپر کند. اتفاقا فداکاری نوع اول آسان تر است. آدم یک تیر می‌خورد و بعد راحت می‌شود. اما در این حالت باید 5 سال، 10 سال، 15 سال رنج ببری و خودخوری کنی و با دیگران سروکله بزنی و پیش بروی. تحمل حرکت تدریجی از گلوله خوردن سخت‌تر است. گاهی اینها با هم مخدوش می‌شود. و خیال می‌کنند اگر بخواهی کمی آرام تر، معتدل تر جلو بروی این کوتاه آمدن و سازش است. من می‌گویم اصلا این طور نیست.
    "
    لیتک کامل مصاحبه:
    http://www.rahesabz.net/story/6824/

    پاسخحذف
  8. خیلی واضحه که این بیانیه و این راهکارها برای اتمام حجته و به همین خاطر حرف های جناب عالی در عین اینکه درسته ولی بی مورده.
    فکر نکنم موسوی هم بیشتر از چند درصد به عملی بودن راهکارهاش امیدی داشته باشه ولی اگه یه مقدار کلی نگاه کنیم بعد از مدت ها و در این موقعیت حساس و نقطه عطف که جنبش وارد دوره جدیدی شده (با توجه به ایستادگی مردم در روز عاشورا در مقابل نیروهای حکومت) و همچنین تهدیداتی که موسوی میشه چنین اتمام حجتی لازم بود.
    دوست عزیز شما مثل اینکه اصلا به عامل تعیین کننده "زمان" اعتقاد نداری و بسیار عجولی.
    به امید پیروزی

    پاسخحذف